De eerste maand is om! - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Naomi Derksen - WaarBenJij.nu De eerste maand is om! - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Naomi Derksen - WaarBenJij.nu

De eerste maand is om!

Blijf op de hoogte en volg Naomi

16 September 2014 | Filipijnen, Calinan

Woensdag 10-09-2014

Vandaag nog en dagje op de emergency room samen met Ruth. Het was erg rustig en dat kwam doordat het ziekenhuis vol is en dat er dus geen mensen opgenomen kunnen worden en doorgestuurd worden naar een ander ziekenhuis. Zo was er een meisje dat ’s morgens al was gekomen en opgenomen moest worden maar er was dus geen kamer/bed vrij. Maar omdat haar familie de andere ziekenhuizen te ver vond, hebben ze de hele dag gewacht op een bed. Later hadden we evaluatie met Helen. We hebben besproken waar we wilde staan de aankomende weken. Volgende week gaan we nachtdiensten draaien van 7uur ’s avonds tot 7uur ’s morgen. De week daarna gaan we naar de ouderen en dan weer in het ziekenhuis. Morgen en vrijdag gaan we op de afdelingen werken om ook dat eens mee te maken. Na de evaluatie liepen we terug naar de emergency room en we kwamen binnen en daar lag een dode man voor ons neus. Hij was net overleden en had zin ogen en mond nog open. Hij lag nog in de houding waarin hij overleden was. We kregen te horen dat hij bloed had overgegeven en dat hij nog leefde toen hij op de emergency kwam, maar dat hij daar heel snel is overleden. De precieze oorzaak weten ze dus niet. De rest van de dag is er eigenlijk niks gebeurt.

Donderdag 11-09-2014

Vandaag mocht ik met Daily op een afdeling staan waar van alles door elkaar ligt. Ze hebben hier 3 afdelingen waarvan 1 kinderafdeling en 2 anderen, maar daar kunnen kinderen ook liggen. Ze hebben niet echt afdelingen zoals hier dat alles gescheiden ligt en dat iedere afdeling speciaal voor iets is zoals KNO of maag lever darm enz. Eerst hebben ze de overdracht en daarna mochten we de fitale functies gaan doen. We kregen een elektrische bloeddrukmeter mee en een thermometer en gingen naar de eerste kamer. Daar lagen een stuk of 5 mensen en alles ging prima. Zo gingen we de kamers voorbij en kwamen we ook bij de privé kamers en de semi privé kamers. Daar lagen ook kinderen en daar is het lastig bij om de bloeddruk op te meten met zo’n band dus dat deden we dan maar even niet. Na de functies te hebben gemeten moesten we even wachten omdat er niks te doen was. We hebben nog een rondje fitale functies gedaan en daarna pauze gehouden. Later mochten we helpen om de antibiotica klaar te maken voor de mensen en daarna ook te geven. De antibiotica werd gegeven door het infuus en dat was best makkelijk om te geven, alleen sommige infusen waren nieuw en daarbij ging het wat moeilijker. We hebben er best veel mogen doen en het ging steeds makkelijker. We hebben nog een paar keer een skintest gezien en zelf ook een keertje mogen doen. De eerste keer was het bij een jongetje die de naald al zag en begon te huilen. Hij was niet allergisch voor de antibiotica dus mocht hij die hebben. Toen we de 2de keer kwamen met de spuit, alleen deze keer voor in het infuus, begon hij weer te huilen. Maar hij merkte dat we hem niet gingen prikken en toen was het wel oké. En toen waren we al weer klaar met onze dienst. Het was een leuke dag en heb er veel van geleerd. De rest van de dag hebben we rustig aan gedaan.

Vrijdag 12-09-2014

Vandaag stonden Daily en ik op de kinderafdeling. Eerst een rondje fitale functies gedaan en toen zitten wachten tot we weer wat konden doen. En dat was de skintesten bij de kindjes. Dat hadden we nu een paar keer gedaan en dat ging dus best makkelijk. Later nog wat antibiotica gegeven en pauze gehouden. Na de pauze weer fitale functies gedaan en toen was de dag al weer om. En we hadden dus WEEKEND!! We hadden besloten om een filmavondje te doen. Dus zijn we boodschappen gaan doen. Lekkere dingetjes in huis gehaald voor een leuke avond. We hebben de extra matrassen van het bed gehaald en in de woonkamer gelegd. Alles klaargemaakt en een film uitgezocht. Gezellig films gekeken en daarna lekker naar bed.

Zaterdag 13-09-2014

Vandaag beetje uitgeslapen en klaargemaakt voor onze dagje uit naar de SM. Inmiddels weten we hoe we er het beste kunnen komen en dat ging vrij vlot. We hebben denk ik wel alle winkels gehad. ze hebben heel veel kledingwinkels, 2 bioscopen en nog veel meer winkels. Zoveel dat je het je niet kunt voorstellen. We hebben het wifi kastje opgeladen bijna alle kleding winkels in en uit geweest, nog een grote drogisterij in geweest waar we lekkere spulletjes gekocht hebben, lunch gehad bij de Mc Donalds, nog kleding gekocht en rondgelopen. Later lekker sushi gegeten en daarna naar huis.

Zondag 14-09-2014

Vandaag lekker een luierdagje. Eerst lekker lang uitgeslapen en daarna niet veel gedaan. Boodschappen gedaan en cadeautjes gekocht voor Fieke’s verjaardag aankomende woensdag. Heerlijke salade gemaakt voor het avond eten. Later film gekeken met Ruth en de rest van de avond relaxen.

Maandag 15-09-2014

Vandaag gaan we onze eerste nachtdienst in. Dus eerst geslapen en verder niks gedaan. Lekker film gekeken op bed en de rest is nog boodschappen gaan doen. Toen toch maar opgestaan en klaargemaakt voor werk. We zijn eerst nog gaan eten en ze hadden pannenkoeken gemaakt! Heerlijk! En toen kon het echte werk beginnen. Ik mocht met Fieke op de emergency staan en toen we binnenkwamen lagen er al 2 patiënten. 1 daarvan mocht al weer naar huis en de ander werd opgenomen. Toen kwamen er 2 kleine kindjes aan en kort daarna een jongen waarvan we dachten van onze leeftijd. Zijn voet hadden ze gespalkt tussen 2 karton stukken en zijn hak was afgeplakt. Ze pakte zijn voet uit en op zijn hak zat een flinke en best wel diepe snee. We kregen te horen dat hij met zijn voet tussen het wiel van de motor is gekomen. Hij moest een röntgenfoto laten maken en daarbij mochten wij kijken. Op de foto was te zien dat hij zijn voet/been op 3 plekken gebroken had. Daarom had hij dus zo’n pijn. Ook waren we er inmiddels achter gekomen dat hij 15 was. Hij heeft een tijdje op de dokter moeten wachten omdat hij bezig was met een jongen die zijn arm gebroken had en die moest in het gips. Later heeft de dokter de foto’s bekeken en overlegd met de familie wat ze zouden gaan doen. Ze hebben er voor gekozen om de wond op zijn hak niet helemaal dicht te hechten zodat het vuil eruit zou kunnen. Toen hebben ze een soort van spalk aangebracht en een infuus gegeven. Fieke heeft hem nog een injectie gegeven en dat was tevens haar eerste injectie! Later hebben we de jongen nog naar de afdeling gebracht, want hij moest blijven in het ziekenhuis. Later hebben we nog wat kinderen gehad en nog een meneer van 28 die dronken was en een ongeluk had gehad met de motor. De wond zat op zijn hoofd en de haren er om heen moest weggeknipt worden maar dat ging iets te ver en toen zaten er andere verpleegkundige te lachen omdat het zover was gegaan. We hebben verder niet veel meer gezien. We gingen slapen en dat was best lastig. Er was maar 1 bed en daar lag al een verpleegkundige in. Fieke en ik hebben omgewisseld maar met je hoofd op een tafel slapen is niet heel erg chill. Vanavond maar es kijken hoe we dat gaan oplossen. We werden wakker gemaakt door Daily en Ruth rond half 7 en toen naar huis gegaan.

Dinsdag 16-09-2014

Vandaag dus nachtdienst gehad tot 7 uur vanmorgen. Thuis gekomen lekker bedje ingegaan en geslapen tot uurtje of half 12. Toen was het zo warm dat ik mijn bed haast uitdreef. Ik ben maar opgestaan, ontbeten, gedoucht, taak gedaan en de was gedaan. Nu lekker verder niks, straks nog even slapen en dan weer een nachtdienst draaien!

Zo, nu weer even genoeg voor deze week, tot over een weekje!!!
XXX

• 16 September 2014 - 12:27

0mi:

hallo Naomi, we hebben weer genoten van je belevenissen.
    je hebt weer aardig wat dingen beleeft. Maar gelukkig
    maak je ook leuke dingen mee. De groetjes maar weer en een hele dikke
    knuffel van ons opi en omi. XXX